Portal informacyjno-reklamowy Sakramenty.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Przydatne informacje

Namaszczenie

Przyjęcie sakramentu namaszczenia chorych, nie jest jednoznaczne z rychłą śmiercią człowieka, jednak koleje losu ludzkiego sprawiają, że jest to nasz ostatni sakrament prze śmiercia. Dlatego w tej części serwisu skupimy się na sprawach związnych właśnie ze śmiercią.  

Zasady postępowania oraz potrzebne dokumenty przy pochówku osoby zmarłej.
Tu znajdują się najbardziej istotne informacje, dotyczące tego jak poradzić sobie z formalnościami po stracie bliskiej osoby.
1. Podstawowym dokumentem, jaki należy uzyskać, jest karta zgonu, którą wystawić może tylko lekarz. Akt ten jest niezbędny do przetransportowania ciała zmarłego do chłodni. Jeśli zmarły odszedł w szpitalu, kartę zgonu wystawia lekarz oddziału szpitalnego, gdy natomiast śmierć nastąpiła w innym miejscu – dokument wydaje lekarz rodzinny lub lekarz pogotowia ratunkowego. W karcie zgonu nie musi być podana przyczyna śmierci. Jeżeli powód zgonu nie jest znany, a nie ma podejrzenia samobójstwa w miejscach przeznaczonych na wpisanie takiej informacji wpisuje się po prostu odpowiednią adnotację.
2. Po uzyskaniu karty zgonu, należy wybrać i skontaktować się z zakładem pogrzebowym, który przewiezie ciało zmarłego do kostnicy miejskiej lub do swojej siedziby, jeżeli posiada własną chłodnię. Organizacja pochówku osoby bliskiej nie jest rzeczą łatwą, dlatego w wielu sprawach formalnych możecie Państwo liczyć na wsparcie zakładu pogrzebowego. Zakłady pogrzebowe często pomagają na każdym etapie dokonywania formalności - od wyrobienia aktu zgonu, przez przeprowadzenie ceremonii pogrzebowej aż po odbiór zasiłku pogrzebowego ZUS.
3. Kolejny krok jaki należy zrobić przy pochówku zmarłego, to uzyskanie aktu zgonu. Akt zgonu jest dokumentem formalnie rejestrującym śmierć danej osoby. Dokument taki wydaje właściwy Urząd Stanu Cywilnego. Warto wiedzieć, że dokument ten jest niezbędny np. do otrzymania zasiłku pogrzebowego. Śmierć bliskiej osoby należy zgłosić do Urzędu Stanu Cywilnego w ciągu trzech dni a w przypadku gdy powodem śmierci była choroba zakaźna nawet w ciągu 24 godzin.

Dokumenty wymagane do uzyskania aktu zgonu:
- karta zgonu stwierdzająca zgon i jego przyczynę, wydana przez służbę zdrowia
- dowód osobisty osoby zmarłej (w przypadku cudzoziemca - paszport),
- podanie o wydanie 3 bezpłatnych odpisów skróconych aktu zgonu,
- w przypadku śmierci mężczyzn do 50 roku życia: książeczka wojskowa,
- w przypadku śmierci dziecka: odpis aktu urodzenia.

Osoba zgłaszająca zgon powinna przedstawić swój dowód osobisty. Po rejestracji śmierci otrzymuje się bezpłatnie trzy skrócone odpisy aktu zgonu.
4. Po dokonaniu wyboru odpowiedniego zakładu pogrzebowego, wymagane jest dostarczenie następujących dokumentów:
- karta zgonu
- dowód osobisty zmarłej osoby
- zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu zmarłej osoby lub ostatniego odcinka renty bądź emerytury.
5. Po zakończeniu wszystkich formalności następuje ustalenie szczegółów pochówku, takich jak:
- data pogrzebu lub kremacji
- wybór cmentarza i miejsca pochówku
- wybór trumny
- określenie rodzaju obrządku religijnego lub ustalenie szczegółów pogrzebu świeckiego.


Szukaj
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego