Portal informacyjno-reklamowy Sakramenty.pl

Idź do spisu treści

Menu główne

Przydatne informacje

Małżeństwo

Harmonogram organizacji ślubu i wesela
Już po zaręczynach i co dalej? Co trzeba ustalić, zamówić przed ślubem? Poniżej przykładowy harmonogram organizacji ślubu i wesela, który może pomóc Wam aby ten dzień był dla was na prawdę wyjątkowy.
Organizacja ślubu i wesela to wielkie wyzwanie, no to pokolei:
1. Ustalenie daty. Wybór odpowiedniej daty jest bardzo ważny. Możemy kierować się różnymi motywami: specjalna data, kojarzaca się z jakimiś wcześniejszymi przeżyciami przyszłych współmałżonków, czy po prostu pora roku, ze względu na pogode. Czasem sugerujemy się (niepotrzebnie) zabobonami jak wybór miesiąca z literą "r".  No i raczej, żeby była to sobota.
2. Ustalenie listy gości. Najlepiej uzgodnić listę gości dzieląc ją następująco: rodzina pani młodej, rodzina pana młodego, znajomi, nie należy zapomnieć, że gośćmi na weselu jest także kapela (ew. DJ), kamerzysta i fotograf. Można także uwzględnić znajomych naszych rodziców. Pamiętajmy, że bardzo często zdarza się, że ilość gości którzy przybędą na wesele przeważnie jest mniejsza o 10-20% od ilości osób zaproszonych.
3. Wybór świadków do ślubu. Fajnie jest wybrać osoby bliskie, jak kumpel z wojska, czy koleżanka ze szkolnej ławki. Drugą sprawą jest fakt, żeby w miarę mozliwości byłyby to osoby bez partnerów, ale z praktycznego punktu widzenia jest to trudne. Dobrze jest wybrać osoby wierzące, odpowiedzialne, zorganizowane, które w razie potrzeby pomogą nam w czasie ślubu czy wesela.    
4. Wybór sali weselnej. Mamy już ustaloną ilość gości, możemy szukać odpowiedniego lokalu. Ważnych przy wyborze jest kilka rzeczy: pojemność odpowiednia do liczby gości, lokalizacja (łatwy dojazd), standard czy estetyka zewnątrz i wewnątrz, serwowane posiłki, miła i fachowa obsługa. Poza tym dobrze jest żeby lokal posiadał odowiednio duży parking, czy miejsce gdzie goście będą mogliwyjść zaczerpnąć świerzego powietrza, czy zapalić papierosa. Pamiętajmy, że musimy się przygotować na pierwsze wydatki, gdyż przeważnie będziemy musieli zadatkować naszą impreze. Na tą okoliczność dobrze jest wawrzeć pisemną umowę.
5. Wybór muzyki na wesele. Najpierw musi paść decyzja: czy zespół czy DJ. Wiadomo że pierwsza opcja jest bardziej kosztowna. Tak czy tak dobrze jest zapoznać się z wcześniejszymi dokonaniami naszych "grajków" (najlepiej jest obejrzeć jakiś film z innego wesela, bo nagrania ze studia zawsze będą dopracowane lepiej, niż te grane na tzn "żywca"), a najlepiej jest złożyć dyskretną wizytę na jakimś weselu. Zapoznajmy się z wielkością repertuaru, ustalmy sprawy zwiazane z godzinami obsługi (w tym obsługa przed weselem na błogosławieństwie rodziców), organizacją oczepin i zabaw weselnych. Dopytajmy delikatnie o sprawy alkoholu w trakcie pracy muzyków (odpowiedź potwierdzająca lub wymijająca spożywanie alkoholu przez naszych zleceniodawców powinna eliminować ten wybór). Dobrze jest tak jak w przypadku rezerwacji sali podpisać umowę.
6. Wybór kościoła i wizyta na parafii lub w urzedzie stanu cywilnego. Przeważnie wybiera się kościół parafialny pani młodej lub pana młodego, ale oczywiście nie jest to obowiazkowe. Coraz częściej wybieramy kościół ze względu na prestiż, modę czy odpowiednią lokalizację, ale pamiętajmy, że przysięgać będziemy przed Bogiem, bez względu na to czy będzie to w naszym starym, małym kościółku parafialnych czy w Kościele Mariackim. Dokumenty, w które należy się zaopatrzyć przed wizytą w kościele wymienione są poniżej tej listy. Wizytujemy wybrany kościół w kancelarii parafialnej w czasie dyżurów. Ustalmy z księdzem dzień, godzinę, osobę która będzie nam udzielać sakramentu, sprawy dodatkowych dekoracji w kościele, sprawy oprawy mużycznej (możliwe, że będziemy musieli się spotkać w tej sprawie także z organistą). Parafia w związku z naszym ślubem poniesie pewne koszty, dlatego warto jest zrekompensować te wydatki wsparciem finansowym na potrzeby kościoła. Możliwe, że kwota będzie nam zasugerowana przez księdza. Jeżeli, nie zdecydujemy się na ślub konkordatowy, czeka nas wizyta w Urzędzie Stanu Cywilnego, w celu ustalenia szczegółów zaślubin w urzedzie. Lista adresów USC w dziale "Ciekawe linki".
7. Zapisanie się na kurs przedmałżeński i psycholog. Warunkiem dopuszczenia nas do sakramentu małżeństwa jest ukończenie kursu przedmałżeńskiego i 3 wizyty w poradni życia rodzinnego. Dlatego dobrze jest załatwić te sprawy na tym etapie przygotowań. W niektórych ośrodkach ilość miejsc jest ograniczona, a poradnie są czynne tylko w danych godzinach. Lista miejsc w których organizowane są dwudniowe kursy i lista poradni w dziale "Ciekawe linki". Kurs przedmałżeński jest płatny, a wizyty w poradniach są darmowe.
8. Zamówienie fotografa i kamerzysty. Jeżeli zdecydujemy się uwiecznić nasz ślub zatrudnijmy fotografa i/lub kamerzystę. zapoznajmy się wcześniej z efektami prac przyszłych usługodawców. W kwesti fotografa - obejrzyjmy albumy, upewnijmy się o jakości sprzętu, ustalmy kwestie obecności przed ślubem w domach państwa młodych czy na błogosławieństwie, ustalmy liczbę zdjęć reportażowych, a także sprawy związane z sesją (kiedy i gdzie), ustalny zakres i czas pracy. W kwiestii filmowania określmy analogicznie podobne aspekty. Spiszmy także umowę z jedną i drugim, określając oczywiście ceny za usługi.
9. Zamówienie sukni ślubnej, butów i dodatków. Czas na zakupy. Pani młoda musi w tym dniu wygladać wyjątkowo, dlatego warto jest odwiedzić kilka salonów z sukniami ślubnymi, żeby wybrać tą najpiękniejszą. Możemy zdecydować się na gotowy projekt, przeróbkę wzorów gotowych lub szycie sukni od podstaw. Wybór na rynku jest dość obszerny, ale pamiętajmy, że na naszą "wybrankę" w niektórych przypadkach będziemy musieli poczekać nawet ponad pół roku. Do tego musimy dobrać odpowiednie obuwie, nakrycie głowy (welon, kapelusz), dodatki (rękawiczki, odzieży wierzchniej) i także specjalnie kupioną na tę okazje bielizne. Przy ograniczonym budżecie mamy do dyspozycji kilka wypożyczalni sukni ślubnych w których też napewno uda się znaleźć tą jedną, wyśnioną suknie.
10. Zamówienie ubrania i butów dla pana młodego. Pan młody także musi wygladać odpowiednio. W tym przypadku mamy do dyspozycji: gamę garniturów, fraków czy smokingów. Do tego odpowiednia koszula, kamizelka, krawat, muszka lub musznik, skarpety. Buty, które należałoby przed śłubem "rozchodzić".  Nie zostawiajmy tego zakupu na koniec, gdyż poprawki też mogą w wzmożonym sezonie potrwać do miesiąca czasu.
11. Wizyta w drukarni. Niedługo ruszymy zapraszać gości, trzeba więc zamówić zaproszenia. Do dyspozcji mamy masę wzorów od prostych drukowanych na gotowo do wykonywanych i ozdabianych ręcznie. Jeżeli zdecydujemy się personalizować zaproszenia i koperty upewnijmy się dokładnie o danych osobowych naszych gości, żeby nie wdarł się jakiś błąd w imieniu czy nazwisku.  W tych samych firmach możemy od razu zamówić wizytówki na stoły, niekiedy także nalepki lub przywieszki na alkohol. Warto w tymmiejscu pomyśleć o innych. Na zaproszeniu możemy wstawić adnotacje o niewręczaniu kwiatów przy życzeniach przed kościołem, ale przekazaniu tych pieniędzy na jakieś szlachetniejsze cele (fundacje, domu dziecka itp.).
12. Wynajem samochodu do ślubu. Do ślubu musimy czymś pojechać. Wybierzmy rodzaj środka transportu, moze to być: ekskluzywny samochód osobowy jak np. limuzyna, bryczka czy dorożka (uwaga na pogodę), stary zabytkowy samochód czy samochód typu cabriolet. Ustalalmy dokładnie miejsca i harmonogram przejazdów, oraz ewentualnego ozdobienia pojazdu.
13. Zamówienie dodatkowej oprawy muzycznej w kościele. Jeżeli popisy organisty w wybranym kościele wydają nam się zbyt skromne, możemy zatrudnić dodatkowego muzyka lub muzyków. Może to być osoba grająca na skrzypcach, trąbce, flecie, gitarze akustycznej itd. Mamy także do dyspozycji zespoły muzyków czy chóry. Warto jest uzgodnić obecność takich osób z księdzem na parafii i organistą.
14. Kurs tańca. Czas wbrać się do szkoły tańca, a żeby oczarować gości naszym pierwszym tańcem. Wybierzmy odpowiedni utwór, lub skonsultujmy się w tej sprawie z nauczycielem. Nie komplikujmy sobie choreografii, gdyż paredziesiąt par oczu na weselu może sparaliżować każdego.
15. Zamówienie obrączek ślubnych i biżuterii. Wizyta u jubilera też jest obowiązkowa. Firm zajmujacym się produkcją i sprzedażą obrączek jest bardzo dużo. Ważnym jest aby wybrać firmę, która istnieje na rynku jakiś czas. Wybierzmy wzór, który będzie nam pasował przez wiele lat. Najczęściej obrączki wykonywane są ze złota w próbie 0,585 (czyli czternastokaratowe). Dowiedzmy się o możliwość późniejszej korekty rozmiaru czy możliwości odświeżenia naszych obrączek. Korzystając z okazji zastanówmy się, czy pani młoda nie potrzebuje do swojej kreacji odpowiedniej biżuterii (kolczyki, kolia, bransoleta itp.), oraz czy pan młody nie będzie musiał zakupić spinek do mankietów do koszuli.

16. Transport i nocleg dla gości. Musimy także zadbać o naszych gości. Pomyślmy, czy nie będzie potrzebny transport z kościoła do sali weselnej i potem do domów, i czy nie ma wśród naszych gości osób przyjezdnych, dla których pasowałoby zorganizować nocleg.  Koszty związane z noclegiem niekoniecznie musimy pokryć, ale zorganizowanie tych spraw jest na pewno po naszej stronie.
17. Ustalenie listy prezentów. Coraz częściej spotykamy się z nową formułą ustalania listy prezentów. Goście  mają możliwość wyboru prezentu dla nas, a my nie mamy problemu póżniej z niechcianymi czy zdublowanymi prezentami. Ważne jest, jeżeli zdecydujemy się na taką formę, aby lista prezentów była zróżnicowana pod kątem finansowym.
18. Organizacja podróży poślubnej. W trakcie przygotowań warto zaplanować podróż poślubną. Tym bardziej jeżeli planujemy wyjechać zaraz poślubie.
19. Wybór i zamówienie kwiatów. Do zamówienia mamy kilka bukietów: bukiet dla Pani młodej, kwiatek do butonierki pana młodego, ewentualne kwiaty dla świadkowej. W kwiaciarni możemy także załatwić sprawę kwiatów na stoły w czasie wesela (jeżeli właściciel tejże sali tego nie zapewnia,  dodatkowej dekoracja kościołą, sali, czy pojazdu, którym pojedziemy do ślubu. Nie zapomnijmy o kwiatach dla rodziców.
20. Wizyta w cukierni. Kulminacyjną chwilą naszego wesela jest pojawienie się torta. Niektóre cukiernie organizują degustacje swoich wyrobów, na które można wybrać się też z mamą czy teściową. W cukierni mamy możliwość zamówienia ciasta na wesele i także paczek dla gości.
21. Męska rzecz - alkohol. Zdarzają się w Polsce wesela bez alkoholu, ale jest to jeszcze rzadkością. Wybór odpowiedniego alkoholu. Do kupienia w zależności od preferencji mamy wódkę, wina, czasem piwo a coraz częściej oraganizowane są kąciki gdzie serwowane są różne gatunki alkoholu jak whiskey, brandy czy martini. Należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju zakupy alkoholu muszą być uzgodnione z właściciele sali, gdyż istnieją praktyki doliczania tzn "korkowego" (czyli do każdej butelki alkoholu, właściciel dodaję jakąś kwotę za obsługę). Ważne jest aby zadbać o to, w przypadku wódki i piwa, aby zostały one wcześniej schłodzona, wino wcześniej otwarte, oraz aby obsługa zadbała o odpowiednie naczynia do danego alkoholu.
22. Dodatkowe atrakcje. Nasz ślub i wesele mogą utkwić w naszej i naszych gości pamięci przez dodatkowo zorganizowane atrakcje. Do dyspozycji mamy całą gamę usług. Mogą to być wypuszczone gołębie przed kościołem, eskorta motocyklistów czy szpaler szpad pod którym wyjdziemy z kościoła. Na weselu możemy zamówić pokazy tańca, barmanów, magii, wieczorne wypuszczenie efektownych lampionów, pokaz sztucznych ognii. Atrakcją może być także specjalny występ państwa młodych lub któregoś z gości lub efektowny wjazd na salę upieczonego, całego prosiaka.
23. Rozplanowanie przy stołach. Na tym etapie powinniśmy wiedzieć mniej więcej o ilości przyszłych gości na naszym weselu. Możemy zacząć rozplanowywać miejsca dla gości. Pamiętajmy, że każdy stolik powiniem być przemyślany. Raczej nie "sadzajmy" przy jednym stole osób, które się nie znają. Mieszania rodzin przy stolikach raczej się nie stosuje.  Dobrze jest sporządzić specjalny plan stolików przy wejściu na salę, unikniemy niepotrzebnego zamieszania. Wcześniej wspominaliśmy o zamówieniu wizytówek na stoły.
24. Fryzjer, kosmetyczka, makijaż. U fryzjera przyjamniej w przypadku pani młodej musimy się pojawić co najmniej dwa razy: pierwszy na próbne uczesanie, i potem w dniu ślubu już finalnie. Dobrze jest podobnie zrobić w przypadku makijażu. Do tego wizyty u kosmetyczki: pedicure, manicure czy inne zabiegi upiększające (jeżeli są takowe potrzebne). Zarezerwujcie też wcześniej wizytę u fryzjera dla pana młodego, a może warto też zadbać o cerę czy paznokcie.
25. Organizacja wieczorów: kawalerskiego i panieńskiego. Organizacją tych imprez powinni zająć się świadkowie czy rodzeństwo, ale należy im pomóc poddając chociaż listę uczestników. Przeważnie tydzień lub dwa tygodnie przed ślubem organizowane są wieczory kawalerski i panieński. Można zorganizować taki wieczór w domu, w lokalu, albo tu i tu. Możemy zamówić specjalne atrakcje (przejazd limuzyną, pokazy barmańskie, itp.). Nie przesadzajmy i róbmy niczego, czego będziemy potem żałować, już niedługo ślub i musimy na nim odpowiednio wyglądać.
26. Spowiedź przedślubna. Nie zapomnijmy o saktamencie pokuty. Nie zostawiajmy tego na sam koniec. Przygotujmy się nie tylko do spowiedź, ale także poczytajmy wiadomości na temat sakramentu, gdyż ślubowanie małżonkowi to wielka odpowiedzialniość.
27. Wielki dzień. Spokojnie, o wszystko zadbaliśmy wcześniej. Rano pobudka, fryzjer i inne, ubieramy się i jesteśmy gotowi na nową drogę życia.

Pomyślcie także o rodzicach, Wasz ślub jest dla nich niejednokrotnie większym przeżyciem od Was samych, zaopatrzcie ich w jakieś ziołowe środki uspakajacące czy nawet w chustki higieniczne.
Jeżeli nie chcecie się obciążać całkowicie organizacją ślubu i wesela możecie wynająć specjalistów, którzy zawodowo, odpłatnie pomogą Wam dopiąć wszystko na ostatni guzik.

Po ślubie:
jeżeli braliście ślub konkordatowy, 10 dni po ślubie odbierzcie z Urzędu Stanu Cywilnego odpis z aktu zawarcia związku małżeńskiego. Gdy któreś z Was zdecydowało się na zmianę nazwiska nie zapomnijcie o wymianie dowodu osobistego, prawa jazdy, paszportu i zgłoszeniu tego faktu do Urzędu Miasta i Urzędu Skarbowego. Poinformujcie o tych zmianach pracodawce i dostarczcie skrócony odpis aktu małżeńskiego, aby dokonać odpowiednich wpisów w aktach osobowych.

Przykładowy kosztorys weselny.
Poniższy kosztorys jest stworzony przykładowo dla pokazania rzędu wielkości kosztów ślubu i wesela.


Dokumenty i formalności przy załatwieniu ślubu:
w Kancelarii parafialnej.

W celu zawarcia małżeństwa konkordatowego narzeczeni w Kancelarii parafialnej dostarczacie:
- metryki chrztu świętego, z adnotacją o bierzmowaniu wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed zgłoszeniem,
- świadectwa przyjęcia sakramentu bierzmowania (jeśli nie jest wpisane w metryce chrztu),
- świadectwa ukończenia kursu przedmałżeńskiego,
- dowody osobiste obu przyszlych małżonków,
- osoba owdowiała - akt zgonu małżonka,
- osoba, której małżeństwo zostało uznane za nieważne, orzeczenie Sądu Kościelnego,
- osoba po rozwodzie cywilnym – sentencje wyroku rozwodowego. Jeżeli ta osoba nie jest znana Proboszczowi, powinna przedstawić dwóch świadków, którzy potwierdzą, że nie zawierała ślubu kościelnego.
- osoby niepełnoletnie – pisemną zgodę rodziców na zawarcie związku małżeńskiego,
- ostatnie świadectwo katechizacji,
- świadectwo ukończenia katechezy przedmałżeńskiej,
- zaświadczenie o odbyciu rozmów w Parafialnej Poradni Życia Rodzinnego,
- świadectwo wygłoszenia zapowiedzi w Parafii drugiej strony,
- personalia dwóch świadków (imię i nazwisko, data urodzenia, adres zamieszkania),
- trzy egzemplarze zaświadczenia o braku okoliczności wykluczających zawarcie związku małżeńskiego z Urzędu Stanu Cywilnego (wystawione nie dawniej niż trzy miesiące przed wizytą w kancelarii),
- zaświadczenia o spowiedzi.

w Urzędzie Stanu Cywilnego.
Do Urzędu Stanu Cywilnego narzeczeni udają się po zaświadczenie o braku okoliczności wykluczających zawarcie związku małżeńskiego. W celu uzyskania zaświadczenia kandydaci do małżeństwa muszą przedłożyć w USC następujące dokumenty:
- dowód osobisty,
- skrócony odpis aktu urodzenia,
- pisemne zapewnienie, że nie wie się o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- osoba rozwiedziona musi dołączyć skrócony odpis aktu małżeństwa z informacją o rozwodzie,
- wdowa lub wdowiec dołącza akt zgonu małżonki lub małżonka,
- postanowienie (zgoda) sądu rodzinnego na zawarcie związku małżeńskiego - w przypadku osób niepełnoletnich.
Osoby zwracające się o wydanie zaświadczenia muszą pamiętać, że jest ono ważne tylko 3 miesiące.

 
Szukaj
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego